İnternetten Yaptığınız Alış-Verişlerde Bilmeniz Gereken Tüketici Hakları



E-ticaret platformlarının büyümesi ve tüketici alışkanlıklarının dijitale kayması ile ticaret hacmi büyüdüğü kadar beraberinde getirdiği tüketici memnuniyetsizliği ve şikayetleri de artıyor. Maalesef e-ticaret platformlarından alışveriş yapan tüketicilerin birçoğu sahip olduğu hakların bilincinde değil. Uğradığı haksızlığa boyun eğen tüketicilerse zararlı ve uygunsuz platformlar tarafından mağdur edilmeye devam ediliyor.

Tüketiciler Birliği Yönetim Kurulu üyesi Ayhan Tekin, alışveriş tercihlerini dijital mağazalardan yana yapan tüketicilerin mağdur olmaması için cayma haklarını kullanmaları gerektiğini ve eğer satıcı tarafında bir muhattap bulunamazsa yetkili kargo şirketinin de aynı oranda sorumlu tutulabileceğini bildirdi.


Tekin, “Bu ürünlerin, bir yerden bir yere nakil vasıta araçlarıyla aktarılması sağlanıyor. Bunu da kargo firmaları yapıyor. Bu kargo firmalarının da tabi ki bu ürünlerle ilgili ayıplarında sorumluluğu var. ‘Tüketici Kanunu’na göre, bir ürünü sağlayan, aktaran, dağıtımını sağlayan bütün firmalar birbirine müteselsil, birbirlerine kefiller ve dolayısıyla kargo firmaları da bu ürünlerle ilgili ayıptan sorumludurlar” dedi.

Tüketici hakları dahilinde 14 gün içinde koşulsuz cayma hakkını kullanabileceklerini vurgulayan Tekin, “Bu cayma bildiriminin, iadeli taahhütlü olarak firmaya bildirilmesi daha uygun olur. Dolayısıyla burada önemli olan, cayma bildiriminin yapılacağı adresin, firmanın gerçek adresi olup, olmadığıdır. ‘Ticaret Kanunu’nda internetten de dahi olsa firmaların adresleri, künyeleri yazılması gerekiyor; ama kötü niyetli firmalar, web sayfalarında bu bilgileri yazmıyor veya olmayan adresi yazıyorlar” dedi.

Tekin bu gibi durumlarda kargo şirketi ile olan iletişimin kesilmemesi gerektiğini belirterek “Kargo şirketleri, bu firmayla ticari ilişki içindedir. Para alacak, fatura kesecektir. O nedenle mutlaka adresi vardır. Kargo şirketi, firmanın gerçek adresini vermekten imtina ediyor veya gizliyorsa. O takdirde tüketici, bütün haklarını kargo şirketinden talep etmek için hukuki yollara başvurabilir” cümlelerini kaydetti.

Son olarak, Tüketiciler Birliği Yönetim Kurulu üyesi Ayhan Tekin 14 günlük cayma süresi hakkında önemli detaylara değinerek, “Cayma bildirimiyle ilgili firmanın web sayfasında bulunması gereken bilgilerde eksiklik varsa bu durum, ayıbın, hileyle gizlenmesini ortaya koyar ve burada zaman aşımı yoktur. 14 günlük süreye tüketicimiz bağlı değildir; çünkü firma, kötü niyetlidir” ifadelerinde bulundu.

Bu blogdaki popüler yayınlar

Asp.NET MVC Eğitimi (Örnek Proje )

Youtube Oynatma Listesi (Playlist) Toplu Video İndirme

Asp.NET MVC Makale Ekleme Resim Yükleme Boyutlandırma İşlemleri